2025. június 19-én kihirdetésre került az Egyes adókötelezettségekről és egyes adótörvények módosításáról szóló 2025. évi LIV. törvény, mely több adó és eljárásügyi területen iktat be új vagy módosító rendelkezéseket. Cikksorozatunkban bemutatásra kerülnek a legfontosabb változások, azok hatálybalépése, és ahol releváns, ott összehasonlítva a módosításokat a korábban alkalmazandó szabályokkal.
A sorozat első részében a magánszemélyekhez kapcsolódó adó és tb kötelezettségeket érintő változásokat mutatjuk be, kiegészítve azokat a nyár elején egyéb más jogszabályban kihirdetett új szabályokkal (adott esetben a szabályt kihirdető jogszabály jelölésre került a táblázatban).
Fontosabb pontjai az adócsomag magánszemélyeket érintő részének:
- bővült az anyák szja mentességére jogosultak köre,
- kvázi adómentessé váltak egyes gyermekneveléshez köthető tb ellátások,
- finomítottak a mezőgazdasági idénymunkában dolgozó magánszemélyek EFO szabályozásán.
Topic | Eredeti szabály | Change in the rule | Változás hatálya |
Szja | |||
Családi kedvezmény | A családi kedvezmény mértéke: – egy eltartott esetében, kedvezményezett eltartottanként és jogosultsági hónaponként 66.670 forint – kettő eltartott esetében kedvezményezett eltartottanként és jogosultsági hónaponként 133.330 forint – három és minden további eltartott esetében 220.000 Amennyiben a kedvezményezett eltartott tartósan beteg, vagy súlyosan fogyatékos, a kedvezmény 66.670 forinttal növelt összegben vehető figyelembe. |
Emelkedik a családi kedvezmény mértéke: – egy eltartott esetében, kedvezményezett eltartottanként és jogosultsági hónaponként 100 ezer forint – kettő eltartott esetében kedvezményezett eltartottanként és jogosultsági hónaponként 200 ezer forint – három és minden további eltartott esetében 330.000 Amennyiben a kedvezményezett eltartott tartósan beteg, vagy súlyosan fogyatékos, a kedvezmény 100 ezer forinttal növelt összegben vehető figyelembe. |
2025. július 1. |
Anyák szja mentessége | 30 év alatti anyák kedvezménye
A részletszabályokat az Szja tv. vonatkozó szakasza rendezte. |
2025. évi XIII. törvény a 30 év alatti anyák kedvezményéről | 2026. január 1-től
Alkalmazás a 2025. december 31-ét követően megszerzett vagy azt követő időszakra elszámolt jövedelmek tekintetében. |
Felső határa: a jogosultsági hónapok száma * a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozóan közzétett nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset. | Nincs felső korlát | ||
A 4 vagy több gyermeket nevelő anyákra terjedt ki a mentesség.
A részletszabályokat az Szja tv. vonatkozó szakasza rendezi. |
2025. évi XV. Törvény a három gyermeket nevelő anyák kedvezményéről | 2025. október 1-től
Alkalmazás a 2025. szeptember 30-át követően megszerzett vagy azt követő időszakra elszámolt jövedelmek tekintetében. |
|
A 3 gyermeket nevelő anyák is szja mentességet kapnak. | |||
2025. évi XIV. törvény a két gyermeket nevelő anyák kedvezményéről | 2026. január 1-től
Alkalmazás: |
||
A 2 gyermeket nevelő anyák is szja mentességet kapnak. | |||
Valamennyi esetben igaz, hogy az adóalap hiányában érvényesíteni nem tudott családi kedvezmény összege családi járulékkedvezményként érvényesíthető. A magánszemély ezen igényét nyilatkozat formájában jelzi a kifizető felé. | |||
Az Szja tv. – kiegészül az új mentességekhez kapcsolódó definíciókkal, – bevezetik az újonnan belépő mentességek figyelembevételével alkalmazandó sorrendet az adóalap csökkentő kedvezmények érvényesítésében, – kiegészülnek a kifizető által kiállítandó igazolásokra vonatkozó, és a magánszemély által beadandó adóelőleg nyilatkozatokra vonatkozó szabályok, – hatálytalanításra kerülnek a 30 év alatti anyákra vonatkozó kedvezményszabályok és vonatkozó részletszabályok. |
|||
A 2-3-4 vagy több gyermeket nevelő saját jogú nyugdíjas magánszemély csak abban az esetben kötelezett bevallást beadni a kedvezménnyel érintett jövedelmeiről, ha azok nem kifizetőtől vagy adóelőleg levonásra nem kötelezett kifizetőtől származnak, és az e jövedelem alapjául szolgáló bevételeinek összege a tárgyévben meghaladja az éves átlagkereset négyszeresét. | 2026. január 1. | ||
CSED/GYED/ÖFD kedvezmény | Adóköteles társadalombiztosítási ellátásnak minősül a CSED/GYED/ÖFD. | 2025. évi XVI. törvény a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj és az örökbefogadói díj kedvezményéről | 2025. július 1. Alkalmazás a 2025. június 30-át követően folyósított ellátások esetében. |
A CSED/GYED/ÖFD összege adóalapkedvezménynek minősül, melyet az azt folyósító szerv a folyósításkor az ellátás összegében érvényesít. | |||
Amennyiben a magánszemély egyidőben több ellátásra is jogosult, a kedvezmény mindegyik után megilleti. | |||
Az adóalap hiányában érvényesíteni nem tudott családi kedvezmény összege családi járulékkedvezményként érvényesíthető. A magánszemély ezen igényét nyilatkozat formájában jelzi a folyósító szerv felé. | |||
Különbözeti bírság | Ha a magánszemély tételes igazolással költség elszámolását kérte és költségkülönbözet keletkezik, a költségkülönbözet 39 százalékát különbözeti bírságként megfizeti, ha a költségkülönbözet az adóelőleg megállapításánál figyelembe vett költség összegének 5 százalékát meghaladja. | Ha a magánszemély tételes igazolással költség elszámolását kérte és költségkülönbözet keletkezik, a költségkülönbözet 12 százalékát különbözeti bírságként megfizeti, ha a költségkülönbözet a 10 ezer forintot meghaladja. | 2026. január 1. |
Adómentes juttatás | Adómentes a kifizető által biztosított – kizárólag emberi erővel hajtott vagy legfeljebb 300 W teljesítményű elektromos motorral segített – kerékpár magáncélú használata. | Adómentes a kifizető által biztosított – kizárólag emberi erővel hajtott vagy legfeljebb 750 W teljesítményű elektromos motorral segített – kerékpár magáncélú használata. | 2026. január 1. |
Munkásszállás adómentessége | Kibővül az adómentesség kerete, ami alapján a mentességre jogosult kifizetőnek minősül a külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepe is, illetve munkavállalónak minősül fióktelep esetében a külföldi vállalkozással munkaviszonyban álló személy is. | 2025. június 20. | |
Tartós vagyonkezelési jogviszony | A rendelkezés szerint a jogviszony a bizalmi vagyonkezelési jogviszonnyal esik egy tekintet alá. Bevezetésre kerülnek a jogviszonnyal kapcsolatos osztalék, illetve adómentességi szabályok is. | 2025. szeptember 1. | |
Adómentes juttatás | Adómentes az elengedett kölcsön, ha azt a pénzügyi intézmény méltányosságból engedi el halálesetre vagy rokkantságra tekintettel. | 2026. január 1. | |
Social contribution tax, so called Szocho | |||
Saját jogú nyugdíjas személy szochoja | Főszabály szerint mentesült a szocho alól a saját jogú nyugdíjas személy tevékenységből származó jövedelme. | Adóköteles a saját jogú nyugdíjas személye részére ugyanazon kifizető által juttatott / vagy általa megszerzett anyák kedvezménye alapját képező olyan jövedelem értékhatárt meghaladó összege, mely meghaladja az éves átlagkereset négyszeresét.
Az adót a kifizető (vagy kapcsolt vállalkozások esetében az általuk maguk közül választott kifizető) a tárgyévet követő január hónap kötelezettségeként teljesíti. Kapcsolt vállalkozásnak minősülő kifizetők esetében a kötelezettségért egyetemlegesen felelnek. |
2026. január 1. |
Beiktatásra kerülnek a törvénybe az új szabályokhoz kapcsolódó fogalmak. | |||
Az adókötelezettség megállapítására vonatkozó különös szabályok – minimum adófizetés | Adómentességre a kifizető jogosult a vele munkaviszonyban álló személyek elszállásolása esetében. | Mentesül a kifizető a tag esetében / az egyéni vállalkozó a saját esetében alkalmazandó különös szabályok alkalmazása alól a hónap azon napjait tekintve, mely esetben CSED-ben, ÖFD-ben, GYED-ben és egyidejűleg GYSE-ben, GYET-ben GYOD-ban vagy ápolási díjban részesül. | 2026. január 1. |
Social security obligations | |||
Az tb kötelezettség megállapítására vonatkozó különös szabályok – minimum járulékfizetés | Mentesül a társas vállalkozó és az egyéni vállalkozó a különös szabályok alkalmazása alól a hónap azon napjait tekintve, mely esetben CSED-ben, ÖFD-ben, GYED-ben és egyidejűleg GYSE-ben, GYET-ben GYOD-ban vagy ápolási díjban részesül. | 2026. január 1. | |
CSJK | A GYED a biztosítotti státuszt megalapozó jogviszonynak az ellátás folyósítása alatti megszűnését követően is jár. Az új szabály értelmében az ellátásban részesülő személy akkor is igénybe veheti a járulékkedvezményt, ha az alapjogviszonya (pl.: munkaviszonya, egyéni vállalkozói jogviszonya) megszűnik és emiatt már nem minősül biztosítottnak. | 2025. július 1. | |
Igénybevehető a családi járulékkedvezmény a kettős adóztatást kizáró egyezmény alapján adó alól mentesített jövedelem után. | 2025. július 1. Alkalmazás: 2025. június 30 után megszerzett, vagy azt követően elszámolt jövedelmek esetében. |
||
Efo (az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény módosításáról szóló 2025. évi X. törvény) |
|||
Napi keretszám | Adott munkáltató-munkavállaló viszonylatban idénymunkára vagy idénymunkára és alkalmi munkára egy naptári éven belül maximum 120 nap áll rendelkezésre. | Adott munkavállaló esetében (és nem adott munkáltató-munkavállaló viszonylatban) kell vizsgálni az év során egyszerűsített foglalkoztatásban töltött napokat, és az eddigieken túl alkalmi munka esetében is maximált lesz a 120 nap időkeret. A számítást 2025. július 1-től kezdődően kell elkezdeni. | 2025. július 1. |
Elektronikus lekérdezési lehetőség indul annak vizsgálatára, hogy az adott foglalkoztatni kívánt munkavállaló hány nap foglalkoztatási jogviszonyt létesített az adott év során. Amennyiben a munkáltató mégis megteszi a munkavállaló bejelentését egyszerűsített foglalkoztatásra, a bejelentést a NAV visszautasítja. A munkáltató ebben az esetben köteles a munkavállalót munkaviszonyba bejelenteni az adott napokra. | |||
Mezőgazdasági idénymunka | Maximum 120 nap/év | A vállalt idénymunka időtartama a naptári évben a 120+90 nap lehet. | 2026. január 1. Alkalmazás: 2025. december 31-et követően megvalósuló jogviszonyok esetében. |
A fizetendő közteher mértéke a 90 plusz nap esetében a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 1,125%-a. | 2026. január 1. Alkalmazás: 2025. december 31-et követően megvalósuló jogviszonyok esetében. |
||
EFO után fizetendő közteher | A fizetendő közterhet a munkavégzés napján hatályos köztehermértékkel kell teljesíteni, függetlenül attól, hogy a bejelentés mikor történt meg. | 2025. május 25. | |
Alkalmi munka | Kivezetésre kerül az évi maximum 90 napos keret. | 2026. január 1. Alkalmazás: 2025. december 31-et követően megvalósuló jogviszonyok esetében. |
|
A nyugellátás számítási alapja | Mezőgazdasági idénymunkánál a plusz 90 nap után fizetendő közteher esetében naponta a tárgyhó első napján érvényes minimálbér 3,15%-a. | 2026. január 1. Alkalmazás: 2025. december 31-et követően megvalósuló jogviszonyok esetében. |
|
Filmipari statiszta után fizetendő közteher esetében naponta a tárgyhó első napján érvényes minimálbér 3%-a. | Filmipari statiszta után fizetendő közteher esetében naponta a tárgyhó első napján érvényes minimálbér 8,4%-a. | 2026. január 1. Alkalmazás: 2025. december 31-et követően megvalósuló jogviszonyok esetében. |
|
Egyszerűsített munkaszerződés | Frissítésre kerül a javasolt adattartalmat bemutató szerződésminta. | 2026. január 1. |