13% szocho_megtakarítások

Extraprofitadó változások… a sokadik

A Magyar Közlöny 116. számában kihirdetett 356/2024. (XI. 21.) Kormányrendelet az extraprofit adókról szóló 197/2022. (VI. 4.) Kormányrendelet (Korm. rendelet) módosításáról (MódR) több szempontból is módosítja a Korm. rendelet egyes fejezeteit. Az előzetes várakozásokkal ellentétben a Korm. rendeletnek csupán néhány szakasza kerül hatálytalanításra 2025-től. Lássuk először a változással érintett 2025-ben is velünk maradó különadó szabályokat.

Hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások különadója

Egy további évvel – igaz kisebb adómértékkel, de – kitolódik a hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások különadójára vonatkozó kötelezettség.

A 2025. január 1. napján hatályba lépő szabályozás főbb pontjaiban változatlan marad a 2024-es szabályozáshoz képest; a beiktatásra kerülő változások pedig az adó mértékét érintik, vagy pontosító jellegűek. Melyek ezek?

  • az adóalap 20 milliárd forintot meg nem haladó része után fizetendő különadó 13-ról 7 százalékra, 20 milliárd forinttól pedig 30-ról 18 százalékra csökken,
  • továbbra is lehetőségük van az adóalanyoknak arra, hogy állampapír állományuk növelésére tekintettel csökkentsék különadójukat; a kedvezmény alkalmazása során azonban már csak azon államkötvények lesznek figyelembe veendők, melyek 2029. január 1-jét követően járnak le és a Magyar Állam által kibocsátottak,
  • a napi átlagos állomány növekedés kiszámítása során a 2025. január 1. és 2025. november 30. közötti időszakra vonatkozó napi átlagos állományértékeket, a 2023. január 1. és 2023. április 30. közötti, illetve 2024. szeptember 1. és 2024. november 30. közötti időszakra vonatkozó napi átlagos állományértékek közül a magasabbal kell összehasonlítani.

Biztosítási pótadó

A biztosítási pótadóra vonatkozó különadó rendelkezések 2025-ben is hatályban maradnak, azonban az új szabályok a szektor jelentős részének kedvező változást tartogatnak:

Az alábbi táblázatban bemutatásra kerülnek a jelenleg hatályos, és a 2025. január 1-jétől hatályos adómértékek:

A pótadó mértéke a 2024. január 1. és 2024. december 31. között keletkezett adóalap esetén A pótadó mértéke a 2025. január 1. és 2025. december 31. között keletkezett adóalap esetén
A biztosítási adóról szóló 2012. évi CII. Törvény (Bizta tv.) szerinti biztosítási szolgáltatás nyújtásából származó, Bizta tv. szerinti biztosítási díj összege szerinti adóalaprész
2 milliárd forintot meg nem haladó része után 2 százalék 48 milliárd forintot meg nem haladó része után 3 százalék
2 milliárd forintot meghaladó, de 36 milliárd forintot meg nem haladó része után 4 százalék 48 milliárd forintot meghaladó része után 14 százalék
36 milliárd forintot meghaladó része után 12 százalék, valamint
A biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII. törvény 2. melléklete szerinti biztosítási ágazatokba tartozó biztosítási szolgáltatás nyújtásából származó, Bizta tv. szerinti biztosítási díj összege szerinti adóalaprész
2 milliárd forintot meg nem haladó része után 1 százalék 48 milliárd forintot meg nem haladó része után 2 százalék
2 milliárd forintot meghaladó, de 36 milliárd forintot meg nem haladó része után 1,5 százalék 48 milliárd forintot meghaladó része után 6 százalék
36 milliárd forintot meghaladó része után 5 százalék.

Hasonlóan a korábbi évek kötelezettségéhez, pótadóelőleg kötelezettség fogja terhelni a biztosítókat 2025. december 10-ig, a 2025. január 1-től 2025. november 30-ig elszámolt biztosítási díjak alapján. A pótadót ezt követően két egyenlő részletben, 2026. január 31-ig és 2026. július 31-ig kell megállapítani, megfizetni és bevallani a biztosítóknak; a túlfizetés visszaigénylésére pedig utóbbi időponttól lesz lehetőségük.

A hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások által már igénybevehető adócsökkentési lehetőség mintájára 2025. január 1-től a biztosítók is csökkenthetik adójukat állampapír állományuk növelésére tekintettel. Az alkalmazható csökkentés mértéke az állampapír állomány névértéknövekményének 30 százaléka, de legfeljebb

  • a különadó csökkentés nélkül számított mértékének 40 százaléka lehet a táblázatban foglalt első kategóriában,
  • és a teljes különadó mértéke a második kategória esetében.

A MódR. meghatározza, hogy a kedvezmény szempontjából mit tekint állampapírnak, illetve azt is, hogy az állampapír névérték növekményének számítása során a 2025. január 1. és 2025. november 30. közötti napi átlagos állományt kell a 2024. augusztus 1. és 2024. október 31. közötti napi átlagos állományhoz viszonyítani.

A kedvezmény érvényesítésének feltétele, hogy a biztosító a csökkentésről 2025 december 10-ig bevallást nyújtson be.

Különös rendelkezés szabályozza a kapcsolt vállalkozási viszonyban álló biztosítók esetében, hogy az egyik kapcsolt fél által felhasználni nem tudott állampapír állomány növekményt a másik kapcsolt fél – erre vonatkozó nyilvántartás vezetése mellett mindkét fél részéről – felhasználhatja különadójában.

Egyéb

A MódR. a továbbiakban

  • hatálytalanít egyes extraprofitadó szabályokat, ideértve
    • a kőolajtermék előállító 2023-as és 2024-es adóévre előírt kiegészítő különadóját,
    • a termelő és a kiegyenlítő szabályozási szolgáltató különadóját érintő szabályokat,
    • a gyógyszergyártót és gyógyszerforgalmazót érintő szabályokat,
    • a feldolgozóipari gyártót érintő egyes szabályokat,
    • a távközlési pótadó szabályokat,
    • és a szerződéskötés hiányában fizetendő bányajáradék szabályokat.
  • előbbi hatálytalanításra kerülő rendelkezések vonatkozásában, ahol szükséges, rendezi azok utolsó teljesítésének jogszabályi alapját, mi szerint a 2024-es adóévre vonatkozó kötelezettségek a 2024. december 31-én hatályos szabályok szerint lesznek teljesítendők. Így lesz köteles eljárni a termelő, a kiegyenlítő szabályozási szolgáltató, a gyógyszergyártó és a feldolgozóipari gyártó.
  • az energiaellátók jövedelemadójának megemelt mértékét, a kőolajtermék-előállító különadóját és a kiskereskedelmi adó 2024. évi szabályait kiterjeszti a 2025-ös adóévre is.
Tags: No tags