tényleges tulajdonos nyilvántartás

Eszközök adóviták elkerülésére, megnyerésére – 1. rész

Két részes cikksorozatunkban bemutatunk három törvényadta lehetőséget, mely az adózók rendelkezésére áll mintegy védelmi eszközként az adóhatóság előtt / az adóhatósággal szemben. Az első részben a feltételes adómegállapítás, az APA eljárás és a magánszakértői vélemény szerepéről, erejéről lesz bővebben szó, míg a cikksorozat második része gyakorlati oldalról mutatja be az egyes jogintézményeket.

Feltételes adómegállapítás Szokásos piaci ármegállapítás (APA eljárás) Magánszakértői vélemény
Eljárás relevanciája, szerepe, célja A kérelemben bemutatott ügy esetében egy speciális jogbizonyosság, kiszámíthatóság érvényesül mely kötő erővel párosul az adózást illetően. Az adókockázatok minimalizálásának egyik eszköze. Jelentősebb magyar, vagy határon átnyúló tranzakciók esetében bír relevanciával. A transzferárakból eredő adókockázatok mérséklésének egyik legjobb módja; egyedi, nem szokványos, nagy jelentőségű ügyletek árazása esetében, a transzferár-ellenőrzése esetében felmerülő jogviták elkerülése céljából. Az APA határozat funkcióját tekintve egy adóhatóság által elfogadott transzferár-dokumentációnak tekinthető, annak kiváltására alkalmas. Az érintett felek tekintetében nemcsak magyar, hanem külföldi adózása tekintetében is kötőerejű, ha a kérelem két- vagy többoldalú. Az igazságügyi szakértő kirendelés (bíróság, közjegyző, ügyészség, rendőrség, más hatóság pl. az adóhatóság) vagy megbízás formájában történhet. Ez utóbbit hívja a köznyelv magánszakértőnek. A szakértő a bíróság segédje, a bíró hiányzó szakértelmét pótolja. A szakértő a perben személyi bizonyítási eszköz, az általa adott szakvélemény bizonyíték.
Tárgya Konkrét ügyben az adókötelezettségnek vagy annak hiányának megállapítása (kivéve szokásos piaci ármegállapításra, vagy kizárólag számviteli kérdésre vonatkozóan).

Típusszerződésekre is vonatkozhat.

Megállapítja a kapcsolt vállalkozások (magyar és külföldi) közötti jövőbeni ügyletben érvényesíthető szokásos piaci ár meghatározásakor alkalmazandó módszert, a megállapítás alapjául szolgáló tényeket, körülményeket, valamint, ha meghatározható, a szokásos piaci árat, ártartományt. A szakértő különleges szakértelmével (pl. adózási, azon belül egyéb szakterületi kompetenciája alapján) lehetővé teszi a peres eljárás és a nem peres eljárás eldöntése céljából jelentős tények megismerését, a feltett szakkérdések megválaszolását.  Szakkérdésekben kirendelése kötelező. A szakértő jogkérdésben nem foglalhat állást.
Kötőereje A kérelemben előadott változatlan tényállás mellett, és a részletesen meghatározott egyetlen ügyletben köti az adózót, és az adóhatóságot is egy esetleges adóellenőrzése során. A feltételes adómegállapítás nem bír precedensjelleggel – még ugyanazon ügyfél későbbi ügyletei során sem. Változatlan tényállás, jogszabályi környezet, és az adózó elvárható magatartása esetében, az APA határozat kizárólag a kérelmező, valamint a kérelemben megjelölt kapcsolt vállalkozás(ok) közötti, a szokásos piaci ár megállapítási eljárás tárgyát képező ügylet tekintetében bír kötőerővel. A magánszakértő véleményét a bíróság köteles elfogadni, kivéve, ha a szakvélemény aggályos. Aggályos a szakvélemény, ha hiányos, nem tartalmazza a kötelező tartalmi elemeket, ellentmondásos, ha a helyességéhez nyomatékos kétség fér vagy ha a szakértő nem teljesített a perbeli kötelezettségeit, vagy ha a szakkérdésben ellentétben áll másik perbeli szakértői véleménnyel. Ez utóbbi esetekben a bíróság felhívja a szakértőt szakvéleményének kiegészítésére.

 

Polgári eljárásjog szerint ugyanazon szakkérdésre csak egy módon vehető igénybe szakértő és arról a bizonyító fél dönt (választ). Ennek módozatai: kirendelt szakértő, más eljárásban kirendelt szakértő vagy magánszakértő. Bírósági kirendelést követően magánszakértő vagy más eljárásban kirendelt szakértő már nem alkalmazható. A magánszakértői bizonyítást és más eljárásban kirendelt szakértővel történő bizonyítást viszont követheti bírósági kirendelés. A szakértő személyéről a felek megegyezhetnek, ennek hiányában a bíróság dönt.

 

Büntetőeljárásban szakértői bizonyítás indítványra történik vagy a bíróság által hivatalból. Büntetőeljárásban a szakértő ún. ténybíró, de a szakértő szakvéleményét a bíróság vitathatja, ha a kötelező tartalmi elemek hiányoznak, nem egyértelmű, önmagával, bizonyítékokkal ellentmondásos, helyességéhez nyomatékos kétség fér. A szakvélemény ellentmondásait fel kell oldani, anélkül az ítélet megalapozatlan.

Időbelisége Jövőbeni ügyletre vonatkozik, azaz a kérelem benyújtását követően létrejött ügyletre, vagy – kizárólag áfa adónem tekintetében – olyan ügyletre, mely esetben a kérelem benyújtásának időpontjában folyamatos teljesítés történik. Jövőbeni ügyletre vonatkozik, azaz a kérelem benyújtását követően létrejött ügyletre, vagy olyan ügyletre, mely esetben a kérelem benyújtásának időpontjában folyamatos teljesítés történik. Keresetlevél benyújtása előtt nemperes eljárás keretében (közjegyző előtt) lehetőség van (igazságügyi) magánszakértő kirendelésére, akinek a személyére szakmai kompetenciái ill. nyelvtudása alapján a fél javaslatot tehet. Peres eljárás során lehetőség van bizonyítási indítványt benyújtani magánszakértői vélemény benyújtása iránt, amelyet az ellenérdekű fél elfogad vagy kifogással élhet. A döntést a szakértő személyéről a közjegyző dönti el.
VAGY Jövőbeni ügyletnek nem minősülő ügyletre vonatkozik, melyek esetében kizárólag Tao, Szja, KIVA, HIPA adónemek vonatkozásában kérhető, ha a kérelem az adott adónemre és adómegállapítási időszakra vonatkozó bevallás benyújtásáig, de legkésőbb a bevallás benyújtásának határidejéig benyújtásra kerül. A határozat hatályának kezdő napja nem lehet korábbi, mint a kérelem benyújtása adóvének első napja, és nem lehet későbbi, mint a határozat véglegessé válását követő adóév első napja. Két vagy többoldalú eljárás esetében az illetékes hatóságok megállapodása alapján a hatály elévülési időn belül az ez előtti adóévekre is kiterjedhet, ha ezek ellenőrzésben nem érintett adóévek.
Adóhatósági ellenőrzésre vonatkozó hatása Az ügylettel összefüggésben ellenőrzés nem rendelhető el a kérelem benyújtásától kezdődően, egészen a határozat véglegessé válásától számított 15 nap elteltéig. Ha az APA határozat kiadását megelőzően már történt teljesítés (valamint, ha a kérelmet visszautasító vagy eljárást megszüntető végzés kerül kiadmányozásra), akkor a kiadott határozat jogerőre emelkedését követő 60 napon belül ellenőrzés nem rendelhető el a már megkötött szerződések, egyéb jogügyletek tekintetében. Ez az átmeneti időszak lehetőséget biztosít az adózónak, hogy a határozatban megállapított szokásos piaci árnak megfelelően módosítsa a határozat kiadása előtti időszak adójogi következményeit, önellenőrzés lefolytatásával. Nincs hatása az adózó ellenőrzés alá vonhatóságára. Ellenőrzés során bizonyítási eszköznek tekintendő.
Amennyiben a kérelmező által átadott információk nem egyértelműek, ellentmondásosak, az adóhatóság az adópolitikáért felelős miniszter felkérésére a körülmények valódiságát ellenőrizheti (valódiságvizsgálat). A vizsgálat nem teremt ellenőrzéssel lezárt időszakot.
Jogorvoslat A határozattal szemben fellebbezésnek helye nincs, az közigazgatási perben támadható meg. Az eljárásban hozott döntés ellen fellebbezésnek helye nincs. A szakvélemény kijavítása, kiegészítése, kiigazítása iránti kérelemnek van helye a felek részéről, illetve erre a bíróság utasíthatja a szakértőt ill. tárgyalást rendelhet el.

 

Tags: No tags